Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wyznanie drugiej kategorii

29 kwietnia 2010 | Księga Kresów Wschodnich | Karol Mazur
 Archanioł Michał, ruska ikona, pocz. XIX wieku
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Archanioł Michał, ruska ikona, pocz. XIX wieku
Cerkiew św. Mikołaja w Brześciu, w której podpisano akt unii
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Cerkiew św. Mikołaja w Brześciu, w której podpisano akt unii
Ostróg na Wołyniu, siedziba książąt Ostrogskich, grafika Zygmunta Vogla
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Ostróg na Wołyniu, siedziba książąt Ostrogskich, grafika Zygmunta Vogla
 Karta z tzw. Biblii ostrogskiej, pierwszego wydania Pisma Świętego w języku cerkiewnosłowiańskim
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Karta z tzw. Biblii ostrogskiej, pierwszego wydania Pisma Świętego w języku cerkiewnosłowiańskim
Mapa stosunków wyznaniowych w XVII w.
autor zdjęcia: Leszek Nabiałek
źródło: Rzeczpospolita
Mapa stosunków wyznaniowych w XVII w.
Jow (Hiob), pierwszy patriarcha Moskwy
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Jow (Hiob), pierwszy patriarcha Moskwy
Św. Jozafat Kuncewicz, unicki arcybiskup połocki, zamordowany przez dyzunitów w 1623 roku (patrz ramka na poprzedniej stronie)
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Św. Jozafat Kuncewicz, unicki arcybiskup połocki, zamordowany przez dyzunitów w 1623 roku (patrz ramka na poprzedniej stronie)
 Hipacy Pociej, zwolennik podpisania unii brzeskiej, unicki metropolita halicki i kijowski
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Hipacy Pociej, zwolennik podpisania unii brzeskiej, unicki metropolita halicki i kijowski
Greckokatolicka cerkiew ze skansenu we Lwowie
autor zdjęcia: Wojciech Kalwat
źródło: Fotorzepa
Greckokatolicka cerkiew ze skansenu we Lwowie
Joachim, patriarcha Moskwy i Wszechrusi w latach 1674–1690
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Joachim, patriarcha Moskwy i Wszechrusi w latach 1674–1690
Św. Andrzej Bobola, jezuita zamordowany przez Kozaków w Janowie Podlaskim podczas powstania Chmielnickiego
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Św. Andrzej Bobola, jezuita zamordowany przez Kozaków w Janowie Podlaskim podczas powstania Chmielnickiego
Św. Atanazy Brzeski (z prawej) i św. Gabriel Zabłudowski, ikona z końca XIX wieku. Atanazy był duchownym prawosławnym, zagorzałym przeciwnikiem unii brzeskiej, zamordowanym przez wojska koronne podczas powstania Chmielnickiego
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Św. Atanazy Brzeski (z prawej) i św. Gabriel Zabłudowski, ikona z końca XIX wieku. Atanazy był duchownym prawosławnym, zagorzałym przeciwnikiem unii brzeskiej, zamordowanym przez wojska koronne podczas powstania Chmielnickiego
Klasztor Bazylianów w Buczaczu
autor zdjęcia: Wojciech Kalwat
źródło: Fotorzepa
Klasztor Bazylianów w Buczaczu
Cerkiew św. Michała o Złotych Kopułach w Kijowie
źródło: EAST NEWS
Cerkiew św. Michała o Złotych Kopułach w Kijowie
Walery Eljasz-Radzikowski „Męczennicy z Pratulina”
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Walery Eljasz-Radzikowski „Męczennicy z Pratulina”
Andriej Szeptycki, greckokatolicki metropolita lwowski i halicki w latach 1901 – 1944
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Andriej Szeptycki, greckokatolicki metropolita lwowski i halicki w latach 1901 – 1944
Greckokatolicka cerkiew w Kostomłotach, w których znajduje się jedyna w Polsce parafia neounicka
źródło: Rzeczpospolita
Greckokatolicka cerkiew w Kostomłotach, w których znajduje się jedyna w Polsce parafia neounicka
Greckokatolicka cerkiew we Lwowie
autor zdjęcia: Wojciech Kalwat
źródło: Fotorzepa
Greckokatolicka cerkiew we Lwowie

Hierarchowie prawosławni nie zasiadali w radzie królewskiej ani w senacie

Synod brzeski w 1596 roku miał na trwałe połączyć Kościół prawosławny z katolickim pod zwierzchnictwem papieża na obszarach państwa polsko-litewskiego. Jednak zamiast do rzeczywistej unii doszło do rozłamu Cerkwi na dwa zwalczające się odłamy: uznających prymat Rzymu unitów i dyzunitów, nadal podlegających patriarsze konstantynopolitańskiemu. Fakt ten przez lata wpływał na stosunki wyznaniowe na wschodnich krańcach Rzeczypospolitej. Z jednej strony przyczynił się do rozpowszechniania się kultury zachodniej i reformy Kościoła wschodniego, z drugiej wzmocnił niechęć wyznawców prawosławia do ekumenicznych aspiracji katolików. Unia brzeska wywarła też niemały wpływ na rozwój ukraińskiego ruchu narodowego. W tym względzie zaszła jednak daleko idąca ewolucja w świadomości ruskiego społeczeństwa – od kontestacji poprzez stopniową akceptację aż do pełnego utożsamienia się z wyznaniem greckokatolickim jako Kościołem narodowym, różnym zarówno od polskiego katolicyzmu, jak i rosyjskiego prawosławia.

Od czasu przyłączenia Rusi Halickiej do Polski w XIV wieku „religia grecka” była tolerowana przez polskich królów. Kierując się zasadą zachowania starego porządku (stariny), władcy Polski i Litwy dbali o uposażenie i przywileje Cerkwi. Wprawdzie po unii krewskiej w 1385 roku bojarzy długo byli pomijani przy nadawaniu przywilejów szlachty polskiej, ale sytuacja uległa...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8611

Spis treści
Zamów abonament