Nieuczciwa konkurencja w środkach masowego przekazu
Nieuczciwa konkurencja w środkach masowego przekazu
Ten, kto wydaje prasę, jest przedsiębiorcą pozostającym w stosunku konkurencji do innych wydawców, zwłaszcza o zbliżonym profilu tematycznym, co wynika z szerokiej definicji "przedsiębiorcy" zawartej w art. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. nr 47, poz. 211; dalej w skrócie: u. z. n. k. ).
Jednakże stosowanie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji na tym właśnie obszarze, w szczególności gdyby służyć ono miało wprowadzeniu swoistej ochrony dla opublikowanych materiałów nie podlegających prawu autorskiemu, jest zagadnieniem skomplikowanym, którego nie da się jednoznacznie rozwiązać. Chyba w żadnej innej dziedzinie nie jest tak trudno wytyczyć granicy między dozwoloną i niedozwoloną konkurencją jak właśnie w sferze wykorzystywania (przejmowania) rezultatów cudzej pracy. Stykamy się tu z różnorodnością zapatrywań w orzecznictwie wynikającą, z jednej strony, z przypisywania prawu konkurencji odmiennych funkcji, z drugiej -- z subiektywizmu i relatywizmu kryteriów, jakimi prawo to się posługuje. Nieco ironizując, autorzy niemieccy piszą, iż można przyjąć, że według orzecznictwa Bundesgerichtshof niedozwolone są tego rodzaju wypadki wykorzystania cudzego świadczenia, które właściwy skład orzekający uzna w konkretnej sprawie za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta