Rękojmia czy gwarancja -- wybór należy do klienta
Jak skorzystać z nowych przepisów
Rękojmia czy gwarancja -- wybór należy do klienta
Nowelizacja kodeksu cywilnego z 23 sierpnia 1996 r. istotnie zmienia uprawnienia konsumenckie, m. in. rękojmię i gwarancję. Wchodzi ona w życie 28 grudnia 1996 r. (Dz. U. nr 114, poz. 542) . Warto więc, by zarówno handlowcy czy usługodawcy, jak i klienci wiedzieli, jak skorzystać z instytucji prawnych, które zostały tam sformułowane na nowo.
Ostatnio w dużym sklepie z obuwiem usłyszałam, jak klient, któremu buty dobrej marki pękły wzdłuż całej podeszwy, z rezygnacją przyjął opinię sprzedawcy, że wprawdzie przysługuje mu "jakaś rękojmia", ale sprawa jest beznadziejna i trzeba buty naprawić na własny koszt albo kupić nowe. Już od końca grudnia br. to kupujący będzie mógł zdecydować, czy np. chce skorzystać z rękojmi i zażądać wymiany butów na nowe.
Odpowiada sprzedawca
Sprzedaż wadliwej rzeczy lub prawa jest zawsze nienależytym wykonaniem zobowiązania przez sprzedawcę. Ponosi on z tego tytułu odpowiedzialność, chyba że udowodni, iż było to następstwem okoliczności, za które nie odpowiada. W art. 556--576 k. c. zawarta jest dodatkowa ochrona kupującego, właśnie w postaci rękojmi za wady.
Ochrona z rękojmi oparta jest na trzech podstawowych zasadach. Pierwsza mówi, że odpowiedzialność wobec...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)