Makro i mikro
Makro i mikro
- Podczas gdy ekonomiści zajmowali się studiowaniem abstrakcyjnych rynków i cen, ludzie biznesu szukali rad, jak działać na tych rynkach wszędzie, tylko nie w pracach ekonomistów - pisze John Kay, komentator "Financial Times", autor wydanej w październiku br. w Wielkiej Brytanii książki "Business of Economics". Przedsiębiorcy i menedżerowie podzielają opinię, że ekonomia dotyczy wyłącznie analiz i prognoz makroekonomicznych. Przydatność tych prognoz dla mikroekonomii jest wątpliwa. Jak bowiem wytłumaczyć fakt, że dwie firmy działające na tym samym rynku i tak samo uzależnione od struktury podaży oraz popytu osiągają skrajnie różne wyniki? To zjawisko tłumaczą teoria gier i analiza rynku zakładająca, że jego uczestnicy nie zawsze dysponują pełną informacją o pozostałych "graczach". Ekonomiści muszą w swoich analizach uwzględniać także to, o czym od dawna wiedzą ludzie biznesu: nie dysponując kompletną informacją nie można stwierdzić, co się wydarzy na pewno.
E. B.