Przed jakimi naruszeniami firma musi się skutecznie bronić
Tylko „uszyty na miarę" program zgodności z prawem konkurencji może uchronić od wielomilionowych kar.
Dotkliwe negatywne konsekwencje związane z naruszeniem prawa konkurencji coraz częściej motywują przedsiębiorców do wprowadzania środków prewencyjnych, które mają im zapobiegać. Różnią się one w zależności od wielkości przedsiębiorcy, sektora, w jakim działa, czy rodzaju działalności. Nakierowane są one na budowanie świadomości prawa konkurencji u menedżerów oraz innych pracowników. Głównym ich celem jest niedopuszczenie do powstania naruszenia.
Ryzyko nieprzestrzegania prawa konkurencji, z którym powinien liczyć się przedsiębiorca, to wysokie kary finansowe, nieważność czynności prawnych naruszających prawo konkurencji i związana z tym odpowiedzialność odszkodowawcza, czarny PR, w niektórych jurysdykcjach także sankcje dla osób fizycznych. Z nieprzestrzeganiem prawa konkurencji związane są również inne uboczne konsekwencje, jak koszty obsługi prawnej, odwrócenie uwagi od zasadniczej działalności spółki i koncentracja na postępowaniu, uciążliwość ewentualnej kontroli organów antymonopolowych. Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która też przewiduje odpowiedzialność finansową osób fizycznych za naruszenia prawa konkurencji. Odpowiedzialność ta ma być niezależna od odpowiedzialności przedsiębiorcy.
Co jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta