Więcej sztucznego
Więcej sztucznego
W latach 60. detale plastikowe stanowiły zaledwie 2 proc. ciężaru samochodu. Niemiecki koncern Bayer przewiduje, iż w przyszłości elementy wytworzone z produktów chemicznych wyniosą 1/ 3 wagi samochodu. Dziś ich udział nie przekracza 1/ 4 łącznego ciężaru pojazdu -- podaje DPA. Przy projektowaniu superoszczędnych aut, które mają zużywać ok. 3 litrów paliwa na 100 km decydującą rolę odgrywać będzie zastosowanie lekkich i wytrzymałych materiałów, a takimi są tworzywa. W porównaniu z aluminium mają one więcej zalet -- uważa Bayer. Obecnie pracuje nad częściami ceramicznymi silnika, nowymi mieszankami kauczuku do produkcji lżejszych opon oraz tworzywami do wytwarzania szyb samochodowych. Odpady plastikowe przemysłu motoryzacyjnego nie cieszą ekologów. Twierdzą, że stwarzają one problem porównywalny z górami złomu z lat 50. Z tą jednak różnicą, iż złom samochodowy w tamtym okresie był ponownie przetwarzany. --Co natomiast zrobimy ze śmieciami plastikowymi?
K. F.