Zrozumieć świat pieniądza
Piramidy finansowe są skuteczne tylko wtedy, gdy uda się znaleźć naiwnych, którzy zainwestują w nie oszczędności swojego życia. Najlepszym sposobem, by nie przytrafiło się nam drugie Amber Gold, jest edukowanie Polaków. Najlepiej od małego.
Większość Polaków rozmawia w domu o finansach, ale prawie połowa rodziców nie włącza do takich rozmów dzieci. Większość (65 proc.) nie daje dzieciom także kieszonkowego – wynika z badania Fundacji Kronenberga działającej przy banku Citi Handlowy. Choć sytuacja się poprawia, wciąż generalnie kiepsko radzimy sobie z kwestiami finansowymi.
– Mamy niewielką wiedzę o finansach i mamy tego świadomość, ale jeśli radzimy się kogokolwiek w tym zakresie, wybieramy znajomych. Po opinie ekspertów sięgają zazwyczaj ludzie lepiej uposażeni i wykształceni, którzy dysponują już pewnymi nadwyżkami finansowymi. Większość Polaków planuje swoje budżety co najwyżej na 30 dni do przodu i dlatego co roku zaskakują ich wakacje i święta Bożego Narodzenia. W tym czasie wydają więcej, niżby chcieli, a przecież powinni być na takie wydarzenia dobrze przygotowani – mówi Norbert Konarzewski, dyrektor programowy Fundacji Kronenberga.
Ekonomicznej wiedzy wychowywanych w takich realiach dzieci nikt w Polsce nie bada, a to od niej zależy, czy kolejne pokolenia będą podatne na spirale zadłużenia, piramidy finansowe w rodzaju Amber Gold czy zaciąganie ryzykownych kredytów w rodzaju tych we frankach szwajcarskich, które po latach zmieniły życie wielu frankowiczów w finansowy koszmar.
– Istota edukacji ekonomicznej sprowadza się do tego, by każdy był świadomym wolnym człowiekiem....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta