Własne pomysły budują pozycję
innowacje | Niechętni zmianom pracownicy to jedna z głównych barier w tworzeniu nowatorskich rozwiązań w firmach. Szansą może być poszukiwanie ich na zewnątrz. michał duszczyk
Świadomość potrzeby innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach jest coraz większa. Według najnowszych danych TomTom Telematics połowa polskich menedżerów przyznaje, że implementacja innowacyjnych rozwiązań technologicznych w firmach jest dla nich bardzo ważna. A 83 proc. badanych przedsiębiorstw przekonuje, że chętnie i szybko je adaptują.
Własne pomysły budują pozycję
W rzeczywistości jednak nie jest tak kolorowo. Potencjalne wdrożenia trafiają bowiem na wiele barier. Kluczową są finanse. To problem, na który wskazuje 37 proc. menedżerów rodzimych firm (polskie przedsiębiorstwa wydają na innowacje zaledwie 36 proc. tego, co firmy francuskie, i 41 proc. tego, co podmioty niemieckie).
Zdaniem ekspertów jednak większym problemem niż pieniądze są ludzie. Badania TomTom Telematics pokazują, że w 13 proc. polskich przedsiębiorstw nie sięga się po innowacyjne rozwiązania z uwagi na sprzeciw pracowników, przyzwyczajonych do „klasycznych metod". A to już spory kłopot, ponieważ to właśnie ludzie związani z przedsiębiorstwem powinni być głównym inspiratorem innowacyjnych zmian.
Innowacje wewnętrzne to jeden z kluczowych motorów napędzających prężnie rozwijające się firmy. Warto zatem zadbać o skuteczne pobudzenie innowacyjności w organizacjach. Rozwiązaniem może być organizacja różnych wydarzeń i konkursów, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta