Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nie tylko prestiż, ale też dobra inwestycja

27 września 2018 | Moje pieniądze
MG MGB był produkowany przez British Motor Corporation w latach 60. i 70.
źródło: materiały prasowe
MG MGB był produkowany przez British Motor Corporation w latach 60. i 70.
Ford Thunderbird  był produkowany przez amerykańską firmę Ford Motor Company w latach 1954–1997
źródło: materiały prasowe
Ford Thunderbird był produkowany przez amerykańską firmę Ford Motor Company w latach 1954–1997
źródło: materiały prasowe
Plymouth Belvedere produkowany przez amerykańską firmę Plymouth w latach 1951–1970
źródło: materiały prasowe
Plymouth Belvedere produkowany przez amerykańską firmę Plymouth w latach 1951–1970
Mercedes 280S W116 to stylowe i piękne auto z lat 70., uosabiane z luksusem i wygodą.
źródło: materiały prasowe
Mercedes 280S W116 to stylowe i piękne auto z lat 70., uosabiane z luksusem i wygodą.
źródło: Rzeczpospolita

Inwestycje | Zabytkowe samochody nie tylko cieszą oko, ale mogą okazać się dobrą lokatą kapitału i dać ponadprzeciętną stopę zwrotu Ewa Bednarz

Na Zachodzie rynek klasycznych aut spowolnił, w Polsce się rozwija. Powstaje coraz więcej inicjatyw związanych z dawną motoryzacją, coraz więcej jest zlotów i rajdów, a do Ardor Auctions wciąż trafiają nowi kolekcjonerzy. Najbliższa aukcja odbędzie się 29 września.

Rynek klasycznych aut, po wzroście o ponad 16 proc. w 2015 r., znacznie zwolnił. W ubiegłym roku HAGI Classic Car Index, obliczany przez Historic Automobile Group International, zyskał zaledwie 1,66 proc. – najmniej od 1999 r. Zmieniły się też preferencje kolekcjonerów. Przez lata najbardziej drożały Porsche i Ferrari. Przed rokiem na czoło wysunął się Mercedes-Benz, którego wskaźnik wzrósł o 8,72 proc. W tym roku na razie mercedesa bije Ferrari, który jako jedyny wg obliczeń HAGI znowu drożeje.

Czas na odrabianie strat

Pogorszenie koniunktury na zachodnim rynku wpłynęło na spadek zysków z klasycznych aut w długiej perspektywie. Dziesięcioletnia inwestycja w nie jeszcze przed rokiem dawała, zgodnie z wyliczeniami firmy Knight Frank, 404 proc. zysku, pięcioletnia – 129 proc. Dzisiaj samochody wprawdzie nadal wiodą prym wśród luksusowych produktów inwestycyjnych, ale zysk z nich wynosi znacznie mniej. Jest to odpowiednio 288 i 91 proc.

Nie oznacza to jednak, że nie będzie lepiej. Domy aukcyjne znowu notują rekordy. W Bonhams sprzedano McLarena F1 za 15,6 mln...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11165

Wydanie: 11165

Spis treści
Zamów abonament