Mapa skarbów PiS
Partia Jarosława Kaczyńskiego opracowała szczegółowe informacje o preferencjach wyborców w każdym powiecie. Dzięki rozbudowanym badaniom socjologicznym potrafiła też dokładnie określić, do kogo i jakie obietnice kierować. I uzbrojona w tę wiedzę ruszyła po wyborcze zwycięstwo.
Jest 26 maja, trwa wieczór wyborczy. Już wiadomo, że PiS wygrało, choć dopiero nazajutrz rano okaże się, jak wyraźnie pokonał opozycję. W warszawskiej siedzibie partii przy ul. Nowogrodzkiej, w dużej sali, która widziała już bolesne klęski, ale i triumfy, do kluczowych polityków i tłumu coraz bardziej rozentuzjazmowanych działaczy drugiego szeregu przemawia prezes Jarosław Kaczyński. Składa podziękowania premierowi Mateuszowi Morawieckiemu, wicepremier Beacie Szydło, ale nie tylko. – Dziękuję doradcom, socjologom, wszystkim, którzy przez cały czas z ogromnym wysiłkiem, w momentach lepszych i w takich, w których się wydawało, że będzie gorzej, nie zrezygnowali, pracowali i jeszcze raz pracowali – podkreśla.
Ta deklaracja wielu obserwatorom umyka w chaosie wyborczego wieczoru. Niesłusznie. Bez kilku osób, które przygotowały dla PiS analizy i badania sondażowe, wygrana tej partii w wyścigu do Parlamentu Europejskiego byłaby znacznie skromniejsza, jeśli w ogóle możliwa.
Kampanijni weterani
W realiach 2019 r., z informacjami, które błyskawicznie rozchodzą się w internecie, z ogromną rolą mediów społecznościowych, z zalewem fake newsów, sztabom trudno szczegóły przedwyborczych działań planować z wyprzedzeniem. W kampanii często tylko reaguje się na nieplanowane zdarzenia, a nie samemu je kreuje. Tak było w ostatnich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta