Hity z ekranu
MUZYKA FILMOWA
Rośnie znaczenie rockowych piosenek w promocji polskiego kina
Hity z ekranu
JACEK CIEśLAK
Gwiazdy rocka przyciągają młodą widownię do kina. "Nocne graffiti" Macieja Dutkiewicza z Kasią Kowalską obejrzało od lutego 600 tys. widzów. Płytę z muzyką napisaną przez Roberta Jansona do tego filmu kupiło blisko 90 tys. fanów. Drugą część "Młodych wilków" Jarosława Żamojdy promować będzie m. in. napisana specjalnie z myślą o filmie piosenka "Mimo wszystko" wykonywana przez Agnieszkę Chylińską i O. N. A.
Na muzyce filmowej (soundtrackach) rockowi twórcy -- jeśli nie liczyć tantiem z radia -- nie zarabiają jednak zbyt wiele. Mogą za nią dostać około 25 tys. zł.
Na początku była Ordonka
Muzyka pojawiła się w kinie wcześniej niż dialogi. W polskim filmie międzywojennym sukcesy odnosił szlagier Ordonki "Miłość ci wszystko wybaczy" z filmu "Szpieg w masce". Pierwszym powojennym filmem wyprodukowanym w Polsce były "Zakazane piosenki". Wielkimi przebojami stały się ballady "Nim wstanie dzień" Komedy -- Osieckiej i "Deszcze niespokojne" Walacińskiego -- Osieckiej zaśpiewane przez Edmunda Fettinga w filmach "Prawo i pięść" oraz "Czterej pancerni i pies". Piosenkę "Pamiętasz była...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta