Czy nadeszła zimowa stagnacja
Nastroje konsumentów w styczniu
Czy nadeszła zimowa stagnacja
Styczeń był trzecim, kolejnym miesiącem spadku optymizmu konsumentów. Skala tego spadku była mniejsza niż w grudniu, co może świadczyć o możliwości zatrzymania tej tendencji. Nadal pesymiści utrzymują lekką przewagę nad optymistami: wartość wskaźnika optymizmu konsumentów - 96 punktów, jest niższa od wartości z ubiegłego miesiąca zaledwie o 1,5 punktu. Skłonność do zakupów zmalała przy tym w mniejszym stopniu niż ocena klimatu gospodarczego.
Gorzej niż przed miesiącem oceniana jest sytuacja gospodarstwa domowego w porównaniu ze stanem sprzed roku oraz perspektywy gospodarki.
Koniec powyborczego zniechęcenia
Styczniowe wyniki umożliwiają interpretację nastrojów konsumenckich w dłuższej, trzymiesięcznej perspektywie. Najważniejsze przyczyny zmian mają charakter raczej psychologiczny, a związane są ze zmianą ekipy rządzącej. Oczekiwano zmian szybkich i na lepsze. Tymczasem wśród rządzących pojawiły się głosy o konieczności podjęcia trudnych decyzji ekonomicznych na początku sprawowania władzy, doszło też do podwyżek cen. Tendencja spadkowa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta