Do Brukseli bez ulgi
POLSKA-UE
Negocjacje w dziedzinie transportu
Do Brukseli bez ulgi
Aby w negocjacjach o członkostwo w UE Polska mogła dostosować się do unijnych zasad konkurencji w przewozach kolejowych, konieczne będzie zastąpienie systemu opłat ulgowych pokrywanych z budżetu przez zasadę wykupywania ulg przez przedsiębiorstwa i towarzystwa ubezpieczeniowe -- dowiadujemy się ze źródeł bliskich polskiemu rządowi. W praktyce oznacza to zdecydowane ograniczenie kręgu osób, które będą korzystać z tańszych przejazdów. W negocjacjach rząd będzie zapewne także domagał się dłuższego okresu utrzymania monopolu dla LOT, aby skusić tym potencjalnego inwestora zagranicznego i postara się o wydłużenie okresu dostosowania do unijnych norm ekologicznych i fiskalnych dla krajowych firm transportowych.
Przystąpienie do UE to dla Polski szansa na pełnienie roli czołowego kraju tranzytowego między Europą Zachodnią a b. ZSRR. To także możliwość rozwinięcia przez krajowe firmy transportowe działalności na terenie Jednolitego Rynku. Wszystko to jednak w perspektywie 7-10 lat, gdyż tyle czasu będzie wymagało dostosowanie się do zasad konkurencji UE większości segmentów polskiego rynku usług transportowych -- twierdzą osoby znające analizy polskiego rządu.
LOT śladami Daewoo?
Najwięcej kontrowersji wzbudza LOT. Od 1 kwietnia 1997 roku w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta