Czy książki są za tanie?
ROZMOWA
Jacek Włodarczyk, szef firmyhandlowo-konsultingowej BMR
Czy książki są za tanie?
Do niedawna wśród polskich wydawców dość powszechna była opinia, że badania marketingowe w przypadku książki to wyrzucone pieniądze. Przed dwoma laty przeprowadzałem ankietę, z której wynikało, że większość edytorów na promocję i marketing przeznacza do 2 proc. swoich obrotów, podczas gdy w klasycznych podręcznikach poświęconych zarządzaniu wydawnictwem zaleca się wydawać na ten cel 10 proc. Czy ten negatywny stosunek do badań rynku książki ostatnio się zmienia?
JACEKWŁODARCZYK: Z pewnością, świadczy o tym choćby fakt naszej pięcioletniej już działalności na polskim rynku, w trakcie których współpracowaliśmy z ponad setką wydawnictw. Bardzo wielu edytorów przeprowadza również sondaże we własnym zakresie, a działy marketingu coraz bardziej się rozrastają. Inna sprawa, na ile wydawcy sugerują się wynikami takich badań. Niestety, wciąż dominuje przekonanie, że książka, którą chcemy wydać, jest najlepsza i na pewno się sprzeda, nawet jeśli badania mówią co innego. I w 90 proc. przypadków takie przekonanie -- wbrew wynikom badań -- okazuje się błędne. Oczywiście jest także niewielka grupa wydawców, którzy bardzo dokładnie analizują rynek i przeznaczają na ten cel ogromne środki....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta