Informacje
Informacje
MARIUSZ KęDZIERA
Przepisy powołujące nową instytucję referendarza są niezgodne z konstytucją, a ich niedopasowanie do kodeksu postępowania cywilnego może doprowadzić do nieważności wszelkich orzeczeń referendarzy.
Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. zmieniająca prawo oustroju sądów powszechnych, kodeks postępowania cywilnego, ustawę oksięgach wieczystych ihipotece oraz ustawę oprokuraturze (Dz. U. nr 117, poz. 752) powołała instytucję referendarza sądowego. Zgodnie zprzedstawionymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości "Założeniami reformy wymiaru sprawiedliwości" referendarz ma odegrać istotną rolę przy wprowadzaniu zmian w sądownictwie, umożliwiając pozyskanie znacznej liczby sędziów orzekających wwydziałach wieczystoksięgowych igospodarczych. Zwracają uwagę dwa problemy związane ze statusem prawnym referendarza, które mogą bądź uniemożliwić te zamierzenia, bądź, o ile zabieg ten zostanie przeprowadzony, doprowadzić do paraliżu sądownictwa.
Ktosprawuje wymiar sprawiedliwości
Przede wszystkim kompetencje referendarza określono sprzecznie z konstytucją. Jej art. 175 pkt 1 stanowi bowiem, że wymiar sprawiedliwości sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. Konstytucja nie precyzuje jednak pojęcia "sprawowanie wymiaru sprawiedliwości". Odwołać się więc należy, w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta