Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nie nożny i nie ręczny, ale elektryczny

03 listopada 1998 | Nauka i Technika | ZZ

TECHNIKA

Zapowiedź zasadniczych zmian jednego z głównych układów samochodu -- hamulcowego

Nie nożny i nie ręczny, ale elektryczny

ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI

Hamulce, jeden z podstawowych układów samochodu, działają na zasadzie nie zmienionej od lat -- wymagają użycia siły mięśni. To nacisk nogi kierowcy jest konieczny do uruchomienia i działania hamulców. W niedługim czasie ma to się zmienić. Firmy specjalizujące się w produkcji takich układów intensywnie pracują nad hamulcami, których działanie kierowca będzie tylko inicjował, zaś reszta odbywać się będzie w samoczynny i optymalny sposób. Nową generacją będą hamulce elektryczne.

Wprawdzie dzisiejsze systemy umożliwiające zatrzymanie auta są złożone i zasadniczo różnią się od pierwowzorów, to jednak kierowca, jego noga jest źródłem siły niezbędnej do zahamowania. Siła ta jest wspomagana, działanie hamulców jest regulowane przez np. układ ABS, który pojawił się 20 lat temu. Nie zmienia to faktu, że zasadniczym zadaniem układu hamulcowego jest przeniesienie za pośrednictwem instalacji hydraulicznej lub pneumatycznej (ta stosowana jest w samochodach ciężarowych) siły mięśni,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1535

Spis treści
Zamów abonament