Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Konsument sam się nie obroni

11 lipca 1994 | Prawo | JK

Konsument sam się nie obroni

Jakie są losy projektu ustawy o ochronie konsumenta, opracowanego dwa lata temu przez resort przemysłu i handlu? Nie trafił on do tej pory pod obrady Sejmu.

Projekt ten był pierwszą próbą stworzenia aktu prawnego, który określałby zarówno definicję konsumenta, jak i strukturę systemową ochrony jego praw. Wyznaczał ministra przemysłu i handlu jako organ koordynujący politykę rządu w tym zakresie, co bez wątpienia w polskich warunkach jest najsłuszniejszym rozwiązaniem. Uznaliśmy jednak, że stworzyliśmy system nazbyt rozbudowany, który w praktyce mógłby okazać się mało skuteczny. Dziś jesteśmy mądrzejsi o te dwa lata, również z powodu poznania regulacji tej dziedziny w ustawodawstwach innych krajów, szczególnie Wspólnoty. Dlatego zaczęliśmy pracę od początku; obecnie pracujemy nad tezami ustawy.

Mogłoby się wydawać, że duża podaż i konkurencja na rynku są najlepszą gwarancją interesów konsumentów. Tymczasem ochrona ich praw, i to pod patronatem rządów, jest najsilniejsza i najlepiej zorganizowana w krajach wysoko rozwiniętych.

Społeczności konsumenckiej najtrudniej się obronić przed ekspansją wielkich firm, ich siłą ekonomiczną i intelektualną. Polityka konsumencka jest dziedziną interdyscyplinarną, obejmującą bardzo wiele zagadnień. Zadania, które są...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 214

Spis treści
Zamów abonament