Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Radość z kawałka tektury

19 grudnia 1998 | Styl życia | FG MJ

GRY

Planszówki, których nie zastąpikomputer

Radość z kawałka tektury

MICHAł JANOWSKI, FILIP GAWRYś

Gry komputerowe podbijają świat. Przenoszą w inną rzeczywistość. Mimo to miliony graczy wolą siedzieć nad zwykłymi planszami, których wygląd nie zmienia się od kilkudziesięciu lat. Dwie najpopularniejsze gry planszowe naszego wieku -- scrabble i monopoly -- przyniosły ich twórcom milionowe zyski. Co ciekawe, obie powstały w czasie wielkiej recesji lat trzydziestych.

Od lexico do scrabble

Plansza przypominająca nieco warcaby, wyróżnione na kolorowo pola premii, plastikowe kwadraciki z literami. I wiele dziwnych, długich słów. Każdy wie, że chodzi o scrabble. Nie każdy jednak wie, że historia tej bardzo popularnej gry zaczęła się w małym amerykańskim miasteczku Poughkeepsie w stanie Nowy Jork w 1931 roku. A był to czas recesji i niepokoju o pracę. To właśnie dlatego Alfred Mosher Butts, architekt, całkowicie poświęcił się swojej pasji do gier. Ale Butts nie lubił zabaw, w których wygrana zależy od szczęścia. Dlatego w 1931 roku opracował ideę gry zwanej lexico, protoplasty dzisiejszego scrabble'a. Niestety, Urząd Patentowy nie zatwierdził jego pomysłów, a dwóch przedsiębiorców, którym Butts chciał swój pomysł sprzedać, odmówiło...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1575

Spis treści
Zamów abonament