Za drogo czy za tanio
Niewłaściwa polityka cen bywa przyczyną niskiej efektywności przedsiębiorstw
Za drogo czy za tanio
DR GRZEGORZ CIELOCH
ŁUKASZ ZANDECKI
Na słowo cena niemal każdy uczestnik rynku reaguje inaczej. Kupujący kojarzy ją z kwotą, którą trzeba wydać. Inwestor pomyśli o takim sposobie prowadzenia negocjacji z dostawcą, który pozwoli mu na uzyskanie możliwie najniższej ceny. Konsument przyzwyczajony do inflacji zacznie się obawiać, czy ceny znowu nie wzrosły. Konsument nawykły do gospodarki rynkowej pomyśli o okazji do kupienia czegoś po obniżonej cenie. Wreszcie, ktoś szukający okazji do efektywnego wydania pieniędzy może dojść do wniosku, że mało warte są duże pieniądze, jeśli nie można zademonstrować, że się je posiada.
Po stronie sprzedających sytuacja wygląda inaczej. Dział finansowy myśli o cenie jako narzędziu, dzięki któremu zapełni się konto firmy. Dział handlowy potraktuje cenę jako narzędzie zdobywania rynku, a kiepski handlowiec spojrzy na nią jak na coś, co uzasadnia jego słabe wyniki.
Cena w mieszance marketingowej
Każdy, kto choć trochę słyszał o marketingu, skojarzy cenę z 4 elementami mieszanki marketingowej - cena, produkt, promocja i system dystrybucji. Cena jest tu narzędziem zbierania pieniędzy z rynku. Żeby to zagadnienie lepiej wyjaśnić, warto odwołać się do natury....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta