Łagodne odbicie od dna
W listopadzie nieco poprawiły się nastroje konsumentów
Łagodne odbicie od dna
Listopad był drugim kolejnym miesiącem poprawy nastrojów konsumentów. Zmiany na plus są jednak minimalne - wskaźnik optymizmu wzrósł z 80 do 81 punktów - a choć notowana latem ostra tendencja spadkowa została powstrzymana, to dominacja pesymizmu w nastrojach staje się zjawiskiem niepokojąco trwałym.
Ten miesiąc potwierdził rysującą się od września tendencję do stabilizacji poziomu optymizmu. Nastąpiła ona na tak niskim poziomie, że nie jest go w stanie obniżyć znaczący spadek wartości złotego, ani realna groźba upadku rządu. Nadal jednak właśnie czynniki polityczne utrzymują nastroje konsumentów na obecnym pułapie. Ocena klimatu gospodarczego (68 punktów), mimo dwupunktowego wzrostu, jest o 21 punktów poniżej niezmienionej od października skłonności do zakupów.
Skłonność do zakupów nie maleje, gdyż - mimo zagrożeń - gospodarka wydaje się utrzymywać tempo wzrostu. Świadczy o tym m.in. wzrost optymizmu wśród właścicieli firm. Największym niebezpieczeństwem dla aktywności rynkowej konsumentów może być rosnąca inflacja. Tym bardziej że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta