Forma bez treści nie jest ręką, ale pustą rękawiczką
Nie ma sztuki abstrakcyjnej - uważał Picasso
Forma bez treści nie jest ręką, ale pustą rękawiczką
FOT. TATE GALLERY, LONDYN
W poniedziałek 23 października w warszawskiej Galerii Zachęta spotka się - za pośrednictwem dzieł - dziesięciu największych mistrzów minionego stulecia: Picasso, Duchamp, Kandinsky, Bacon, Dali, Mondrian, Brancusi, Beuys, Warhol, Malewicz.
A ponieważ twórczość daje świadectwo poglądom autorów, więc wystawę "Klasycy XX wieku" można uznać za coś w rodzaju forum dyskusyjnego. Wymienieni artyści należeli do różnych, niekiedy wrogich obozów; inaczej rozumieli aktualność sztuki; odmiennie widzieli społeczne funkcje plastyki. Rozziew pogłębiały też różnice pokoleniowe. Jak po latach sprawdzają się ich teorie?
Nic, tylko pustynia
Spróbujmy najpierw ustalić, czym jest nowoczesność.
- Wszelka sztuka tkwi korzeniami w swej epoce - to zdanie Wassily'ego Kandinsky'ego (1866-1944); artysty uważanego za "ojca" i najwybitniejszego twórcę sztuki abstrakcyjnej. - Ale sztuka wyższa nie jest tylko echem i zwierciadłem swego czasu; ona ma ponadto siłę proroczą, która daleko i głęboko sięga w przyszłość. To nie forma stwarza naturalny związek z przeszłością, ale wewnętrzne pokrewieństwo pewnych cech ducha...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta