Sztuka zarządzania
Sztuka zarządzania
Wykorzystywanie anomalii
RYS. JULIAN BOHDANOWICZ
LAWRENCE E. SHULMAN
Przełożył Andrzej Ehrlich
Niekiedy najlepsze okazje ukrywają się pod czymś, co na pierwszy rzut oka nie ma sensu. Dziwaczne preferencje klientów lub zachowania pracowników mogą wypaczać wyniki działalności. Jak postępuje się z takimi anomaliami?
Najczęstszą reakcją jest ich ignorowanie. W typowym przypadku firmy starają się powstrzymać lub zdusić anomalie w obawie, że przyciągną uwagę do odchyleń od standardowego postępowania operacyjnego. Kiedy menedżerowie wyższych szczebli dowiadują się o anomaliach, zazwyczaj pomijają je jako przypadkowe, jednorazowe zdarzenia.
Jest to poważny błąd. Anomalie mogą ujawniać, czego klienci naprawdę oczekują i co w odpowiedzi na to Twoja organizacja może im dostarczyć. Zwracanie na nie uwagi daje możliwości rozbudowy Twojej firmy przez robienie na dużą skalę czegoś, co niektóre jej części już robią w niewielkiej skali.
Mądrzy menedżerowie wykorzystują anomalie. Zagłębiają się w nie i poszukują sposobów, jak je wyzyskać, zadając pytania: Co naprawdę się dzieje? Czego możemy się z tego nauczyć? Czy jest tam ukryta jakaś wiedza, która może przenieść naszą firmę na zupełnie nowy poziom?
Przypadkowa dostawa na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta