Sternicy decyzji
Sternicy decyzji
RYS. PAWEŁ GAŁKA
Coraz trudniej znaleźć instytucję albo firmę, która nie korzysta z pomocy firm public relations albo agencji lobbyingowych. Korzystało z nich również Ministerstwo Finansów, gdy forsowało zmiany podatkowe. W roli lobbystów z urzędu występują także dyplomaci, przygotowując grunt pod korzystne kontrakty czy wygrane przetargi dla firm.
Przedstawiciele agencji lobbyingowych i firm public relations przyznają, że mają swój udział w uchwalaniu sporej części ustaw w Polsce. Dotyczy to przede wszystkim przepisów związanych z działalnością przedsiębiorców. Według nich byłoby dziwne, gdyby przy pracach nad prawem bankowym czy regulacjami telekomunikacyjnymi nie brali udziału bezpośrednio zainteresowani. Odcinają się jednak od negatywnych konotacji swojej działalności.
- Praca lobbysty nie jest tylko przekonywaniem do swoich racji, ale także naświetlaniem korzyści i skutków różnych rozwiązań. Wskazujemy, co może się stać, jeżeli przepis zostanie uchwalony w takim, a nie innym kształcie - mówi Robert Bieniada, zajmujący się lobbyingiem parlamentarnym, pracownik agencji ImPress.
Lobbying w Polsce jest uznawany za działalność nie do końca czystą, podczas gdy na całym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta