Wyjątki do worka
Wyjątki do worka
MIROSŁAW GRANAT
Nie ma podstaw, aby - choćby ze względu na zasadę permanencji prac Sejmu i likwidację przerwy międzykadencyjnej - opowiadać się za wetem absolutnym.
Przyjmowanie funkcjonowania zasady dyskontynuacji określonych prac Sejmu wydawało się - do niedawna - w nauce prawa i w praktyce dość powszechne. W każdym razie, w nauce wskazuje się na historyczne zakorzenienie tej zasady, jej dość powszechne funkcjonowanie w państwach demokratycznych, a także na pewną oczywistość dyskontynuacji ze względu na wymianę sił politycznych w parlamencie.
Znaczenie ma jednak dyskusja nad statusem prawnym zasady niekontynuowania prac starego parlamentu. Otóż, przyjmuje się, po pierwsze - iż ma ona walor normatywny, a nie zwyczajowy (Leszek Garlicki, Komentarz do Konstytucji RP, Warszawa 1999, lub ostatnio Piotr Winczorek, "Prezydent nie podpisał - i co dalej" , "Rz" z 28 września), a po drugie - iż zasada dyskontynuacji ma rangę ustawową, a nie konstytucyjną.
Ustawowe odstępstwa
Praktyka ostatnich lat wydaje się potwierdzać obydwie tezy, gdyż wyjątki od niej sankcjonuje sam prawodawca na mocy wyraźnego przepisu ustawowego. W ten sposób zasada została potwierdzona, a odstępstwo od niej uregulowane, najpierw w art. 12a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta