Najmniejszy w Europie
Najmniejszy w Europie
ROZMOWA NA GORĄCO, Hans Joachim Körber, prezes koncernu Metro AG: Klientów trzeba przekonać
Według badań instytutu M+M Eurodata, udział największych zagranicznych koncernów handlowych w rynku żywności w Polsce wynosi nieco ponad 16 proc. i jest najmniejszy w Europie.
Udział pięciu największych koncernów handlowych (Carrefour, Metro, Tesco, Rewe, Intermarch?) w rynku żywności (łączna wielkość sprzedaży wszystkich produktów żywnościowych w badanych sieciach) jest największy w krajach skandynawskich, gdzie wynosi ponad 90 proc. Prym wiedzie Norwegia, w której udział ten sięga 98,5 proc. Polskę, z udziałem wynoszącym 16,1 proc., wyprzedzają Czechy (36,9 proc.) i Węgry (62,5 proc.).
Pięć największych firm handlowych miało w 1994 r. ponad 17-proc. udziału w rynku spożywczym, a w 2000 r. wskaźnik ten przekroczył 25 proc. Udział największych koncernów handlowych w rynku żywności w latach 1991-2000 zwiększał się rocznie średnio aż o 11 proc.
- Charakterystyczna dla światowego handlu jest duża liczba firm pochodzących z Europy, inwestujących na niemal wszystkich kontynentach. W ten sposób firmy te uniezależniają się od koniunktury gospodarczej w jednym kraju lub na jednym kontynencie; zwiększają efekt skali, uzyskując korzystniejsze warunki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta