Marka w sieci
Marka w sieci
FOT. PIOTR KOWALCZYK
Wypowiedzi na temat sublicencji:
- JACEK STEFANIUK, DORADCA PRAWNY MCDONALD'S POLSKA SP. Z O.O.
- ZENOBIUSZ MIKLASIŃSKI, WICEPREZES URZĘDU PATENTOWEGO
- PROF. RYSZARD SKUBISZ
W Polsce nie wolno obecnie udzielać dalszej licencji (sublicencji) na znak towarowy. Uzasadnia się to troską o klienta. Nie zgadzają się z tym niektóre firmy zagraniczne Dyskusja, czy faktycznie sublicencja godzi w interesy konsumentów, staje się gorąca.
Sublicencja pozwala przedsiębiorcy, który używa znak towarowy na podstawie licencji, upoważnić kolejnego przedsiębiorcę do posługiwania się nim. W takim systemie działa na świecie wiele firm, m.in. amerykanki koncern McDonald's, francuski Leader Price, Kodak Express, sieć sklepów Rema 1000, sieć salonów fryzjerskich Jean Louis David. Tymczasem nasze prawo własności przemysłowej (obowiązuje od 22 sierpnia 2001 r.) zabrania sublicencji. Utrudnia to zagranicznym firmom budowę u nas swoich sieci, których prowadzenie powierzają głównie naszym przedsiębiorcom zatrudniającym rodzimy personel. Firmy te zawierają z nimi umowy franchisingu (zwaną franczyzą), upoważniając ich do używania swoich znaków towarowych, wyposażają lokale.
Kupują w
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta