Więcej prądu
Więcej prądu
RYS. MICHAŁ KORSUN
Do kresu możliwości dochodzą dzisiejsze systemy elektryczne samochodów. Przybywa urządzeń i systemów zasilanych prądem. To nie tylko ABS i klimatyzacja, a wiele nowych i zapowiadanych urządzeń, chociażby rozrywkowych. Zaczyna brakować mocy elektrycznej. Zwiększonemu zapotrzebowaniu obecne systemy elektryczne nie podołają - rozwiązaniem mają być instalacje 42-woltowe.
W aucie nic nie ma za darmo. Gdy instaluje się coraz więcej układów elektronicznych (takich jak ABS czy ESP), gdy więcej jest chętnych na układy klimatyzacyjne, gdy mechanikę wspomaga się lub zastępuje urządzeniami elektrycznymi (w układzie kierowniczym, hamulcowym, w zawieszeniu), to trzeba je także zasilić. Auto dzięki nowym urządzeniom spala mniej paliwa, ale potrzebuje więcej prądu.
Układy elektryczne i elektroniczne - np. nowa generacja hamulców elektrohydraulicznych - mają tę zaletę, że łatwiej jest je integrować w system, chociażby połączyć hamulce z ABS-em czy układem stabilizującym ESP. Można uprosić...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta