Prawo lotnicze według nowoczesnych standardów
Prawo lotnicze według nowoczesnych standardów
Wysłużone prawo lotnicze z 1962 r. będzie zastąpione uchwaloną 7 czerwca nową ustawą regulującą tę materię. Główną przyczyną zmian była konieczność dostosowania przepisów do standardów międzynarodowych, zwłaszcza zapewnienie ich spójności z prawem Unii. Nową regulację wymuszają też zmiany ustrojowe oraz polityki lotniczej w świecie, proces globalizacji, a także zastąpienie dominacji ruchu wojskowego priorytetem dla lotnictwa cywilnego. Wreszcie powodem są zmiany techniczne w lotnictwie.
Nowa ustawa wykorzystuje w znacznej mierze postanowienia przyjęte w prawie lotniczym uchwalonym 25 sierpnia 2001 r., które nie weszło w życie z powodu veta prezydenta (zgłoszonego głównie ze względu na niewystarczające regulacje bezpieczeństwa, co ujawniło się po zamachu z 11 września 2001 r.).
Całkowite i wyłączne zwierzchnictwo
Ustawa dotyczy zasadniczo tylko cywilnych statków powietrznych. Nie ma zastosowania do tzw. państwowych, czyli wykorzystywanych w służbie policyjnej, celnej i wojskowej. Mimo to obowiązywanie części prawa lotniczego cywilnego musi być rozciągnięte na lotnictwo państwowe. Utrzymano, zgodnie z normami międzynarodowymi, zasadę całkowitego i wyłącznego zwierzchnictwa RP...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta