Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Tak jak chce Unia

15 lipca 2002 | Prawo | JM
źródło: Nieznane

Status prawny Najwyższej Izby Kontroli

Tak jak chce Unia

Siedziba Najwyższej Izby Kontroli

FOT. (C) DARIUSZ REDOS/REPORTER

JACEK MAZUR

Polska stosuje zalecenia międzynarodowe lepiej niż kraje Unii Europejskiej.

Po przystąpieniu do Unii Europejskiej Polskę zacznie obowiązywać wspólnotowy porządek prawny (acquis communautaire). Nie określa on statusu ani zasad funkcjonowania najwyższych organów kontroli (takich jak nasz NIK). Oznacza to swobodę ich kształtowania zgodnie z wielowiekową tradycją. Choć prawo unijne nie określa reguł dotyczących najwyższych organów kontroli (dalej: n. o. k.), Komisja Europejska domaga się stosowania przez państwa kandydujące międzynarodowych standardów kontroli, nie precyzując, o jakie chodzi.

Standardy te wynikają przede wszystkim z dokumentów Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI). Są to: deklaracja w sprawie zasad kontroli finansów publicznych z 1977 r. (tzw. deklaracja z Limy); standardy kontroli z 1989 r.; wytyczne w sprawie standardów kontroli wewnętrznej z 1991 r.; kodeks etyki z 1998 r.; wytyczne w sprawie kontroli prywatyzacji z 1998 r. W przygotowaniu są kolejne dokumenty, które będą dotyczyć m.in. zasad rachunkowości w kontroli budżetowej, kontroli długu publicznego, kontroli ochrony...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2670

Spis treści
Zamów abonament