Informacje
Informacje
ABC prawa administracyjnego
Etyka w służbie państwowej
W przepisach prawnych (służbowych) niektórych państw, także w Polsce, podejmowano próby mniej lub bardziej szczegółowego skatalogowania etycznych obowiązków urzędników.
Nie są to sprawy ani łatwe, ani bezkonfliktowe. Jeśli przyjmuje się, że do podstawowych obowiązków urzędników należy umacnianie autorytetu państwa i zaufania do administracji, to można by wywodzić, że każde zachowanie urzędnika naruszające taki autorytet i zaufanie (nawet w subiektywny sposób) należy kwalifikować jako naruszenie obowiązków. Nie miałoby znaczenia, czy zachowanie takie miało miejsce w urzędzie czy poza nim, w godzinach czy po godzinach pracy, czy dotyczyło spraw służbowych czy nawet sfery życia prywatnego. W ażne jest jedno: negatywna publiczna ocena takiego zachowania oraz szkoda dla prestiżu administracji (urzędu) , jaką owo zachowanie wywołało.
Czasami przepisy służbowe odsyłają właśnie ocenę takich zachowań do sfery etyki czy moralności. Jest to jednak również unikowe rozwiązanie: oceny bowiem, co jest, a co nie jest etyczne lub moralne, mogą się zmieniać z upływem czasu. W latach 60. Nelson Rockefeller nie mógł kandydować na stanowisko wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych, ponieważ był rozwiedziony. Minęło parę lat i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)