Samoloty wielozadaniowe dla Polski
Samoloty wielozadaniowe dla Polski
JAS-39 Gripen
Mirage 2000
F-16
FOT. (C) REUTERS, AP
Zbliża się termin składania ostatecznych ofert producentów w przetargu na samolot wielozadaniowy dla polskiej armii. W przetargu uczestniczy amerykański Lockheed Martin, francuski Dassault Aviation oraz szwedzko-brytyjskie konsorcjum Gripen. Oferty muszą zostać złożone do 12 listopada, potem rząd będzie miał 45 dni na decyzję, który samolot kupić.
Amerykanie przekonują do swojego F-16 w najnowocześniejszej wersji Block 50/52, wyposażonej w udoskonalone silniki i elektronikę pokładową. Również francuski mirage w wersji 2000-5 Mk2 zyskał w porównaniu ze starszymi wersjami nowocześniejszą awionikę. Szwedzki JAS-39 Gripen jest najnowocześniejszym z całej trójki, zaprojektowanym od podstaw samolotem wielozadaniowym.
Pierwsza eskadra nowych samolotów (16 sztuk) ma być gotowa w 2005 roku. Do końca 2008 roku polskie siły powietrzne mają dysponować 48 nowymi wielozadaniowymi samolotami bojowymi, wtedy też Polska ma wystawić eskadrę do sił reagowania NATO. Około 2012 roku lotnictwo będzie potrzebowało 42 kolejnych nowych samolotów, by zastąpić ok. 100 wycofywanych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta