Płaci tylko przewoźnik
Płaci tylko przewoźnik
Za wieloletnie zaniedbania w budowie dróg płacą przewoźnicy i to podwójnie: drakońskimi mandatami za przekraczanie nacisków na osie oraz wysokimi podatkami.
FOT. ARCHIWUM
Standardem w Unii Europejskiej jest nacisk na oś napędową z ogumieniem bliźniaczym 115 kN/oś (11,5 t/oś). Wszystkie konstrukcje samochodów ciężarowych, w tym ciągników siodłowych tworzących zestawy o DMCZ (dopuszczalnej masie całkowitej zestawu) 40 t oraz dwuosiowe, 12-metrowe autobusy i autokary, konstrukcyjnie przystosowane są do osiągania nacisków na osie, w których najbardziej obciążona jest właśnie oś napędzana. Obciążenia osi wynikają ze statyki. Podczas obliczania nacisków na osie przyjmuje się, że ładunek ma równomierną gęstość i rozmieszczenie na całej przestrzeni ładunkowej. Aby uzyskać odpowiednie naciski, konstruktorzy rozstawili osie pojazdu i naczepy w precyzyjnie wyliczonych odległościach od środka ciężkości pojazdu. Podobnie postąpiono z wyborem miejsca montowania siodła i sworznia naczepy, co ma decydujący wpływ na obciążenie osi napędowej. Założenie, że DMCZ zestawu (ciągnik z naczepą) ma 40 ton oraz odpowiednie naciski na osie (w tym 115 kN na napędową) wpłynęło na przyjęcie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta