Barki nie muszą przynosić strat
Żegluga śródlądowa
Barki nie muszą przynosić strat
Dwaj krajowi najwięksi armatorzy rzeczni -- Odratrans i Żegluga Bydgoska -- przewieźli w zeszłym roku 7, 5 mln ładunków, w tym 3 mln t do Niemiec. W Europie Zachodniej żegluga śródlądowa ma 2-proc. udział w transporcie towarów. W Polsce poniżej 1 proc. Powodzenie tej formy transportu zależy nie tylko od poziomu wód w rzekach. Przede wszystkim -- od popytu na tego typu usługi.
W zeszłym roku przedsiębiorstwo żeglugi śródlądowej Odratrans przewiozło 5, 5 mln t towarów, w tym jedną trzecią w komunikacji międzynarodowej. Barki Odratransu spotkać można we wszystkich większych portach rzecznych Europy. 60 proc. ładunków powierzonych do przewozu tej firmie stanowi kruszywo, głównie żwir i piasek, 30 proc. -- węgiel, resztę -- cement, stal, opakowania szklane, złom, siarka i miedź.
-- Jeszcze 4 lata temu mieliśmy 2 mln zł (20 mld starych zł) strat -- mówi dyrektor Michał Turek. -- W zeszłym roku osiągnęliśmy 2, 5 mln (25 mld starych zł) zysku.
Było to możliwe przede wszystkim dzięki restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Jego niedochodową część przekształcono w spółki, w których 85 proc. udziałów ma Odratrans. Majątek tych spółek wprawdzie nadal...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta