Koyoko przeminęło z wiatrem
Koyoko przeminęło z wiatrem
FSM 106 beskid został pokazany na Politechnice Warszawskiej w grudniu 1987 roku.
FOT. ROBERT PRZYBYLSKI
Skonstruowany na początku lat osiemdziesiątych FSM 106 beskid wyprzedził o co najmniej 10 lat swoją epokęâ a rozmach prac projektowych nie miał równych w historii polskiej motoryzacji.
Pod koniec lat siedemdziesiątych inż. Wiesław Wiatrakâ szef Zakładu Konstrukcji Rozwojowych Ośrodka Badawczo-Rozwojowego (OBR) FSM rozpoczął prace nad małolitrażowym samochodemâ następcą malucha. Projekt potocznie nazywano "auto klasy 3â5 m". Do współpracy zaproszono projektantów z krakowskiej i warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jednym z uczestników konkursu był Krzysztof Meissnerâ znany projektant form przemysłowychâ który w 1980 roku zaczął badać modele aut w tunelu aerodynamicznym na Politechnice Warszawskiej.
Brzuszek najważniejszy
Szybko okazało sięâ że aerodynamika samochodu nie jest taka sama jak samolotu. Janusz Piechna prowadził te badania i zdobywał doświadczenia w nowej dyscyplinie wiedzy. Testowano model po modelu (wszystkie w skali 1:10). Każdy następny model miał większy opór od pierwszego. Dopiero w siódmym Cx spadł poniżej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta