Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Koyoko przeminęło z wiatrem

29 lipca 2003 | Moje Auto | RP
źródło: Nieznane

22 lipca 1983 roku miano zaprezentować prototyp FSM 106 beskid

Koyoko przeminęło z wiatrem

FSM 106 beskid został pokazany na Politechnice Warszawskiej w grudniu 1987 roku.

FOT. ROBERT PRZYBYLSKI

Skonstruowany na początku lat osiemdziesiątych FSM 106 beskid wyprzedził o co najmniej 10 lat swoją epokęâ a rozmach prac projektowych nie miał równych w historii polskiej motoryzacji.

Pod koniec lat siedemdziesiątych inż. Wiesław Wiatrakâ szef Zakładu Konstrukcji Rozwojowych Ośrodka Badawczo-Rozwojowego (OBR) FSM rozpoczął prace nad małolitrażowym samochodemâ następcą malucha. Projekt potocznie nazywano "auto klasy 3â5 m". Do współpracy zaproszono projektantów z krakowskiej i warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jednym z uczestników konkursu był Krzysztof Meissnerâ znany projektant form przemysłowychâ który w 1980 roku zaczął badać modele aut w tunelu aerodynamicznym na Politechnice Warszawskiej.

Brzuszek najważniejszy

Szybko okazało sięâ że aerodynamika samochodu nie jest taka sama jak samolotu. Janusz Piechna prowadził te badania i zdobywał doświadczenia w nowej dyscyplinie wiedzy. Testowano model po modelu (wszystkie w skali 1:10). Każdy następny model miał większy opór od pierwszego. Dopiero w siódmym Cx spadł poniżej...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2986

Spis treści
Zamów abonament