Poprawiamy błędy na fakturach
Kiedy wystawić notę, kiedy fakturę korygującą, a kiedy anulować dokument sprzedaży
Poprawiamy błędy na fakturach
RYS. ANDRZEJ JACYSZYN
ANNA KOLEŚNIK
Sprzedaż towarów i usług między przedsiębiorcami - podatnikami VAT - musi być udokumentowana fakturą VAT. Jednak już po jej wystawieniu mogą wystąpić zmiany, które wpłyną na wartość transakcji (rabat, podwyższenie ceny), a nawet spowodują, że w ogóle - w całości lub części - nie dojdzie ona do skutku. Może się też okazać, że faktura nie odzwierciedla rzeczywistości, gdyż są na niej błędy, np. dotyczące osoby kontrahenta czy oznaczenia sprzedawanego towaru albo że do sprzedaży zastosowano niewłaściwą stawkę podatku.
Choć zasady korygowania obrotu VAT wydają się proste, to jednak ich stosowanie w praktyce sprawia podatnikom wiele problemów. Trzeba bowiem pamiętać o odpowiednim udokumentowaniu takich korekt - fakturami lub notami korygującymi, uzyskaniu potwierdzenia od kontrahenta oraz właściwym ujęciu w ewidencji VAT u obu stron transakcji.
Rabaty i bonusy
Sprzedawcy często udzielają stałym kontrahentom rabatów, których wielkość zależy od wartości zrealizowanej sprzedaży. Rabaty takie (upusty, bonifikaty, skonta) są z reguły przyznawane dopiero po zakończeniu kolejnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta