Komin bez fundamentów
Komin bez fundamentów
FOT. (C) WOJCIECHOWSKI/FORUM
Panie profesorze, proszę odsunąć na bok wszelkie realne uwarunkowania oraz aktualne okoliczności i powiedzieć jak powinna być "urządzona" cała sfera nauki w Polsce?
HENRYK SAMSONOWICZ: To jest temat na długą rozmowę; powiem o niektórych rzeczach podstawowych. Najpierw trzeba zapewnić warunki, które mogą się wydawać wzajemnie sprzeczne, tj. autonomię ludzi nauki w zakresie prowadzonych badań, a z drugiej strony dyspozycję centralną, która byłaby odpowiedzialna za pieniądze podatników, czyli budżet nauki i potrafiła zorganizować życie naukowe, nie licząc się z istniejącymi podziałami administracyjnymi. Dalej... i gorzej. Jaka jest definicja wyższej uczelni?
Instytucja prowadząca badania naukowe i kształcąca młodych?
Tak, a wszystkie ustawy o szkolnictwie wyższym, w tym najnowszy projekt, mówią niemal wyłącznie o nauczaniu, mimo że awanse w uczelniach zależą od wyników pracy naukowej. Nie biorą pod uwagę faktu, że uczelnie nie są jednakowe pod żadnym z tych względów. I nie należy do tego dążyć - potrzebne są nam wyższe szkoły zawodowe, dające tytuł licencjata, inżyniera czy jeszcze jakiś, ale one powinny działać na innych prawach niż...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta