Amortyzować czy wliczyć w koszty
Wydatki na wdrożenie systemu jakości
Amortyzować czy wliczyć w koszty?
Konieczność wdrożenia od początku przyszłego roku systemu jakości HACCP w firmach zajmujących się produkcją, obróbką i sprzedażą żywności (pisaliśmy o tym wiele we wtorkowej DF z 2 , 16 i 23 września br. ) niepokoi także księgowych. Pojawia się bowiem pytanie, jak potraktować - dla celów podatkowych i bilansowych - koszty dostosowania się do nowych wymogów: przygotowania dokumentacji, przeszkolenia pracowników, adaptacji pomieszczeń, modernizacji i zakupu nowego sprzętu, ewentualnego poddania się certyfikacji.
- Konkurs dla czytelników
Jest to bowiem wydatek niebagatelny, skoro, jak podaje UKIE, szacuje się, że u większego przedsiębiorcy może się on zamknąć w kwocie około 1,2 mln zł. Księgowi mają też wątpliwości, jak postąpić, gdy pieniądze na ten cel firma pozyska z dotacji pochodzących np. z programów SAPARD czy Phare.
Czy HACCP jest wartością niematerialną i prawną i podlega amortyzacji podatkowej? Czy otrzymana w związku z tym przez firmę refundacja kosztów stanowi jej przychód podlegający opodatkowaniu w dacie wpływu refundacji na konto? Na ile lat trzeba rozłożyć w czasie koszty jego wdrożenia dla celów bilansowych? - pytają czytelnicy DF.
To nie licencja
Ustawy o
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta