Wymyśliłem Folskę dla świętego spokoju
Wymyśliłem Folskę dla świętego spokoju
Powiedzieli
Wojciech Siemion, Krzysztof Kowalewski i Zofia Saretok
(C) SPI
"Ubu Król" Szulkina kręcony był w Warszawie, głównie na terenie starej fabryki na Pradze. Scenografia, w której pozorny bałagan spotęgowany został krzykliwymi kolorami jarmarcznych ozdób, robi naprawdę duże wrażenie i jest dziełem dwójki scenografów: Agnieszki Zawadowskiej i Krzysztofa Benedka.
- W sztuce Jarry'ego najbardziej wartościowa, najcenniejsza jest sztubacka siła wywracania świata, patrzenie na wszystko z drugiej strony, zrywanie z autorytetami czy wręcz ich kalanie, doszukiwanie się emocji tam, gdzie je normalnie raczej skrywamy - reżyser wyjaśnia powody swojego zainteresowania "Ubu Królem". - To są cechy pisarstwa właściwe ludziom młodym. Może dlatego, że nie jestem aż taki młody, tak fascynuje mnie siła bijąca z tego tekstu.
Marek Walczewski
Szulkin, choć zafascynowany samą sztuką, ale też jej kongenialnym przekładem dokonanym przez Tadeusza Boya-Żeleńskiego, potraktował tekst Jarry'ego jako punkt wyjścia i napisał własny scenariusz.
- Jeżeli chodzi o poszczególne wątki fabularne, postaci, to scenariusz odpłynął bardzo, bardzo daleko od pierwowzoru -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta