Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wzrok i słuch malarza

15 stycznia 2004 | Kultura | GD
źródło: Nieznane

Francja Wyprawa do źródeł abstrakcji w Mus?e d'Orsay

Wzrok i słuch malarza

ARCHIWUM

Paul Signac "Concarneau. Wieczorna cisza, Opus 220 (allegro maestoso)", 1891 r.

Wystawa w paryskim Mus?e d'Orsay mogłaby z powodzeniem nosić inny tytuł: "Oszołomienie kolorem". Olśnienie, ogłuszenie, zamroczenie - co na jedno wychodzi.

Jej komisarze, Serge Lemoine i Pascal Rousseau, wybrali wariant bezpieczniejszy, nazywając ekspozycję skromnie "Aux origines de l'Abstraction". Nie chcieli bowiem, jak twierdzą, po raz enty powielać wzorów prezentacji, odwołujących się do lat 1912-1918, które poprzedziły narodziny abstrakcji czy - jak kto woli abstrakcjonizmu. Cofnęli się aż do początków XIX wieku, bo tam właśnie - ich zdaniem - należałoby poszukiwać źródeł abstrakcji.

W Mus?e d'Orsay, niegdysiejszym dworcu kolejowym, a od lat 90. - głównej świątyni impresjonistów, zgromadzono ponad 150 prac. Jest to zestawienie - od Turnera do Picabii, od Moneta do Mondriana - wykoncypowane z wyraźną i odważną tezą. Taką...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3126

Spis treści

Nauka i Technika

Zamów abonament