Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Maybach - nowy wymiar luksusu

30 stycznia 2004 | Mozaika | BG
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

AUTO

Maybach - nowy wymiar luksusu

W latach 20. i 30. ubiegłego stulecia jeździli nim arystokraci i bankierzy. Maybach, podobnie jak tytuł, rezydencja czy własny jacht był wyznacznikiem pozycji społecznej.

TEKST: BARTOSZ GRZYBIŃSKI

Przełom wieków był czasem odkryć i wynalazków. Świat wkroczył na drogę rewolucji techniczno-przemysłowej. Na oceany wypłynęły transatlantyki, w powietrzu królowały sterowce, a na lądzie kolej i automobile.

WILHELM MAYBACH - "KRÓL KONSTRUKTORÓW"

Konstruktorem pierwszego automobilu, traktowanego dziś jako prototyp nowoczesnego samochodu osobowego, był Wilhelm Maybach. W 1890 r. wraz z Gotliebem Daimlerem założył spółkę Daimler-Motoren-Gesellschaft. Pierwsze auto - model 35 PS Simplex - powstałe w 1901 r., nazwane zostało imieniem córki współkonstruktora samochodu Emila Jellinka - Mercedes.

Auto było osadzone na ramie, miało obniżony środek ciężkości i zwiększony rozstaw osi, dzięki czemu lepiej zachowywało się na drodze. Do napędu wykorzystano czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3050 ccm i mocy 22KM. Auto miało skrzynię przekładniową o czterech biegach do przodu i bieg wsteczny. Simplex rozwijał zawrotną, jak na swoje czasy, prędkość 80 km/h.

W roku...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3139

Spis treści
Zamów abonament