Przy jednym pulpicie
Przy jednym pulpicie
Vladimir Ashkenazy: Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej Fot. PIOTR KOWALCZYK
Na świecie pomysł nie jest nowy, u nas wszakże idea stworzenia od podstaw orkiestry w międzynarodowym składzie, jak uczyniła to Europejska Orkiestra Symfoniczna Probaltica, jest ciągle czymś niezwykłym.
Muzyk z muzykiem łatwo się porozumie. Wystarczy zagrać kilka nut, ustalić tempa.... Może nie do końca wspólna praca wygląda tak bezproblemowo, ale przecież w tej sztuce nie istnieją bariery językowe, co znakomicie ułatwia komunikację. Dlatego w wielu renomowanych orkiestrach można spotkać instrumentalistów z różnych stron świata. Od lat również zasiadają w nich Polacy: Daniel Stabrawa jest koncertmistrzem w Berlińskich Filharmonikach, Tomasz Tomaszewski w Deutsche Oper w Berlinie, Bartłomiej Nizioł w Tonhalle w Zurychu, a od obecnego sezonu w tamtejszej orkiestrze Opery. Przykłady można by mnożyć.
Są, co prawda, zespoły, których członkowie zazdrośnie strzegą swoich pozycji, niechętnie dopuszczając przybyszy z zewnątrz. Tak postępują na przykład Wiedeńscy Filharmonicy. Z pewnością jednak przyszłość należeć będzie do coraz bardziej międzynarodowego grania. Z tym jednak, iż orkiestry o długiej tradycji zapewne nadal będą ją kultywować. I...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta