Kolejki za miliard euro
Kolejki za miliard euro
- Do Unii z wirusem i w kolejce
Kilkaset milionów, a być może nawet miliard euro rocznie: tyle mogą zaoszczędzić firmy transportowe na zniesieniu kontroli towarów na granicach Polski z krajami Unii Europejskiej i innych ułatwieniach związanych z integracją. Za koszty przewozu o 1/5 mniej powinni zapłacić eksporterzy.
W piątek 30 kwietnia, ostatnim dniu przed przystąpieniem Polski do Unii, ciężarówki czekały na przejściu w Słubicach na wjazd do Polski 22 godziny, na wyjazd 24 godziny. Kilka godzin po północy kolejki zniknęły, bo na Odrze nikt już nie sprawdzał zawartości przyczep. Kierowcy muszą tylko pokazać paszport albo dowód osobisty. Podobnie jest na przejściach granicznych z Czechami, Słowacją i Litwą, które razem z Polską przystąpiły do Unii.
Dodatkowe kursy
Grzegorz Bajan, dyrektor ds. transportu międzynarodowego w największej polskiej spółce przewozowej Pekaes Transport oblicza: "przed wejściem do Unii ciężarówka w ciągu miesiąca mogła zrobić 4 - 5 typowych kursów z Warszawy do Brukseli. Teraz będzie to 6 -7, bo kierowcy nie będą tracili...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta