Krytyczny esej
Krytyczny esej
(C) KINO ŚWIAT
ANETTE INSDORF
SPECJALNIE DLA "RZECZPOSPOLITEJ"
Zdarza się czasem, że film wykracza poza granice rozrywki i show-biznesu, stając się fenomenem kulturowym. W tym roku, po zaskakującym kasowym sukcesie "Pasji" Mela Gibsona, wydarzeniem stał się "Fahrenheit 9.11". Dokument Michaela Moore'a, krytykujący George'a W. Busha i amerykańską politykę zagraniczną, po dwóch tygodniach wyświetlania w samych tylko Stanach Zjednoczonych zarobił 70 milionów dolarów.
W pierwszy weekend "Fahrenheit 9.11" pobił rekord otwarcia filmu dokumentalnego i zajął trzecie miejsce (po "Pasji" i "Shreku 2") w tegorocznym rankingu filmów o najwyższej średniej oglądalności przypadającej na jedną kopię filmu.
Istnieją przynajmniej trzy powody, dla których odniósł tak ogromny sukces: wysoka jakość tego prowokacyjnego i zaangażowanego dokumentu, entuzjastyczne przyjęcie na festiwalu w Cannes, gdzie uhonorowano go Złotą Palmą, i wreszcie szum medialny wywołany kontrowersyjną decyzją Studia Disneya, które próbowało zablokować jego dystrybucję w Stanach.
Kolejny raz, po oscarowych "Zabawach z bronią", Moore traktuje kino jako ostre narzędzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta