Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Krytyczny esej

22 lipca 2004 | Kultura | AI
źródło: Nieznane

Dokument zawsze pokazuje świat z punktu widzenia twórcy

Krytyczny esej

(C) KINO ŚWIAT

ANETTE INSDORF

SPECJALNIE DLA "RZECZPOSPOLITEJ"

Zdarza się czasem, że film wykracza poza granice rozrywki i show-biznesu, stając się fenomenem kulturowym. W tym roku, po zaskakującym kasowym sukcesie "Pasji" Mela Gibsona, wydarzeniem stał się "Fahrenheit 9.11". Dokument Michaela Moore'a, krytykujący George'a W. Busha i amerykańską politykę zagraniczną, po dwóch tygodniach wyświetlania w samych tylko Stanach Zjednoczonych zarobił 70 milionów dolarów.

W pierwszy weekend "Fahrenheit 9.11" pobił rekord otwarcia filmu dokumentalnego i zajął trzecie miejsce (po "Pasji" i "Shreku 2") w tegorocznym rankingu filmów o najwyższej średniej oglądalności przypadającej na jedną kopię filmu.

Istnieją przynajmniej trzy powody, dla których odniósł tak ogromny sukces: wysoka jakość tego prowokacyjnego i zaangażowanego dokumentu, entuzjastyczne przyjęcie na festiwalu w Cannes, gdzie uhonorowano go Złotą Palmą, i wreszcie szum medialny wywołany kontrowersyjną decyzją Studia Disneya, które próbowało zablokować jego dystrybucję w Stanach.

Kolejny raz, po oscarowych "Zabawach z bronią", Moore traktuje kino jako ostre narzędzie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3284

Spis treści

Olimpiada Letnia 2004 w Atenach

Zamów abonament