Niewydarzony system dotacji
Nierentowne przewozy pasażerskie można finansować inaczej niż przez dotacje. W wielu państwach deficytowe połączenia pasażerskie utrzymuje się i finansuje ze środków publicznych w ramach tzw. służby publicznej.
Tylko regionalne i tylko na rokW Polsce, co do zasady, są to dotacje, ograniczone do transportu regionalnego; nie obejmują więc przewozów międzywojewódzkich oraz krajowych. Udzielane są na rok, bo tylko taki okres przewiduje system budżetowania wydatków samorządu terytorialnego. Decyzje o dotowaniu podejmuje zarząd województwa, na którego obszarze przewozy są wykonywane.
Jest to rozwiązanie nieefektywne i anachroniczne oraz odbiegające od uregulowań unijnych i doświadczeń finansowania służby publicznej.
Przewozami pasażerskimi zajmują się wyodrębnione w ramach PKP podmioty: PKP Przewozy Regionalne, PKP InterCity, WKD, SKM, i nowy podmiot-Koleje Mazowieckie (spółka samorządu województwa mazowieckiego oraz PKP Przewozy Regionalne).
Prawo dopuszcza wykonywanie przewozów pasażerskich, w tym na nierentownych połączeniach, również przez przedsiębiorców komercyjnych. Trudno jednak oczekiwać, by przepisy te miały jakiekolwiek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta