Kolejki, kombajny, radiotelefony
Ryfama SA z Rybnika pokaże zębatą spalinową kolejkę spągową SKZ- 81. Lokomotywa jest unikatowa, bo wykorzystuje dwa rodzaje napędu. Napędza ją silnik dieslowski, kolejka jeździ po torach, tak jak na przykład tramwaj. Gdy jednak korytarz kopalni zaczyna piąć się w górę, w normalnych kolejkach koła zaczynają się ślizgać. Wtedy trzeba przeładować cały transport na kolejkę zębatą.
- Tutaj w ogóle nie ma takiej potrzeby - tłumaczy Józef Suchoń, dyrektor do spraw rozwoju w Ryfamie SA. - Nasza kolejka jeździ z tradycyjnym napędem, tak jak w każdej lokomotywie z prędkością pięciu metrów na sekundę i obciążeniem do 35 ton. Gdy tor zaczyna biec pod górę, przełącza się na napęd zębaty - jest trzecia, zębata szyna i drugi napęd ciągnie do 35 ton transportu na nachyleniach do 30 stopni, To nowość, nie trzeba nic przeładowywać, a kolejka jest bardziej uniwersalna....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta