Jak się umówić na franczyzę
Rzadko jednak zwraca się uwagę na szczegóły umowy, na to jak ją spisać, jak zabezpieczyć w niej swoje interesy i czego żądać od drugiej strony. Dlatego dziś doradzamy, jak się umówić na franczyzę.
Oczywiście nie ma co przystępować do umowy, nie wiedząc, na czym miałaby ona polegać. Wiedza ta przyda się, wbrew pozorom, nie tylko franczyzobiorcom, ale i tym, którzy chcieliby założyć system franczyzowy. Nie należą bowiem do wyjątków sytuacje, gdy ktoś wpada na pomysł, po czym, nie testując go nawet, przekonuje innych o jego genialności. Oczywiście za podzielenie się pomysłem pobiera stosowną opłatę. Nie ma to nic wspólnego z franczyzą.
Na czym to polegaW naszym kodeksie cywilnym nie ma definicji takiej umowy. Z całą pewnością franczyza (spolszczona nazwa od franchisingu) nie polega tylko na sprzedaży prawa do używania znaku towarowego czy nazwy handlowej.
Najpierw franczyzodawca (w skrócie będziemy go nazywać dawcą) wymyśla koncepcję i sprawdza jej powodzenie. Gdy pomysł się powiedzie, nie rozbudowuje sieci kolejnych oddziałów (często brak mu na to pieniędzy i możliwości skutecznego zarządzania), tylko zawiera z franczyzobiorcą (w skrócie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta