Legenda i rzeczywistość nauki
Polemika z profesorem Andrzejem Wyczańskim, wiceprezesem Polskiej Akademii Nauk
Legenda i rzeczywistość nauki
Opinia profesora Andrzeja Wyczańskiego ("Rzeczpospolita" nr 154 z 5 lipca 1995) na powyższy temat prowokuje do dyskusji, co zapewne było celem autora. Wydaje się, że warto ją podjąć. Andrzej Wyczański widzi, jak można sądzić, sprawy nauki przez pryzmat Polskiej Akademii Nauk. Jego tezą jest stwierdzenie, że unowocześnienie nauki polskiej wiązało się z powołaniem tej instytucji, zaś wszystko, co wystąpiło później, szczególnie po roku 1989, stanowiło -- jak w przypadku Komitetu Badań Naukowych -- rozwiązanie nietrafne.
Najważniejsza jest struktura nauki
Nie sądzę, by takie założenie było słuszne. Sprawą zasadniczą nie są tu i nie powinny być spory dotyczące kompetencji poszczególnych instytucji, lecz struktura całej nauki polskiej, która bez zreformowania dydaktyki średniej i wyższej rzeczywiście zbliża się do zapaści. Innymi słowy -- chodzi o politykę naukową w sensie szerszym, a więc i o oświatę, i o kształcenie społeczeństwa, umożliwienie mu awansu intelektualnego, w tym także awansu w zakresie osiągnięć naukowych. Zatem w tak rozumianej polityce naukowej problemem jest -- i to podstawowym -- kondycja uczelni. Nie sądzę, by przy wszystkich mankamentach i popełnionych błędach nie można było mówić o wyraźnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)