Za niepobraną zaliczkę odpowie wyłącznie przedsiębiorca
To rewolucyjna zmiana. Dotychczas błąd pracodawcy nie uwalniał pracownika czy zleceniobiorcy z obowiązku prawidłowego rozliczenia się z podatku.
Jednoznacznie korzystna dla podatników innowacja może przysporzyć płatnikom sporo kłopotów. Przyniosła ją nowelizacja ordynacji podatkowej uchwalona 16 listopada 2006 r. Nowy art. 26a stał się obowiązującym prawem 1 stycznia 2007 r.
Zasadnicza zmianaDotychczas płatnik nie odpowiadał za niepobrane, a także pobrane, ale niewpłacone zaliczki na podatek, jeśli wykazał, że winę za to ponosi podatnik - pracownik, zleceniobiorca -bo nie podał wszystkich danych albo wprowadził go błąd. Wina w postaci niedbalstwa mogła polegać na tym, że podatnik nie interesował się sprawą rozliczenia swego podatku przez płatnika.
Nowy art. 26a ordynacji zasadniczo to zmienia. Podatnik bowiem nie ponosi odpowiedzialności z powodu: > zaniżenia zaliczki, > nieujawnienia przez płatnika jego dochodu podlegającego opodatkowaniu.
Bez względu na przyczynę uchybień za zaliczki odpowiada tylko płatnik.
- Ustawodawca więc założył - mówi Magdalena Garbacz, ekspert Polskiej Konfederacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta