Nie wszystko można uchwalać "na skróty"
Legislacyjny tryb przyspieszony
Nie wszystko można uchwalać "na skróty"
Przed trzema laty z wejściem w życie małej konstytucji stworzono prawną możliwość wnoszenia przez Radę Ministrów do Sejmu "projektów ustaw jako pilnych". Podstawową cechą różniącą "projekty pilne" od wnoszonych do Sejmu w normalnym trybie jest skrócenie terminów. Terminy 30-dniowe, dla Senatu na rozpatrzenie ustawy (przyjęcie, wprowadzenie poprawek lub odrzucenie) i dla prezydenta na podpisanie ustawy (jej zawetowanie lub skierowanie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego) , ulegają zgodnie z art. 16 ust. 4 małej konstytucji skróceniu do siedmiu dni.
Inne odrębności w postępowaniu ustawodawczym w sprawie projektów pilnych określa Regulamin Sejmu.
Jest to więc swoisty tryb przyspieszony w legislacji, który miał być z założenia czymś wyjątkowym.
Ustawodawca dając taką możliwość tylko Radzie Ministrów, nie stworzył jednak żadnych ograniczeń przedmiotowych. Nie przewidziano również...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta