Światło w mroku
Sztuka nordycka na przestrzeni stu lat
Światło w mroku
Proklamowanie Kopenhagi jako Europejskiej Stolicy Kultury nie zdążyło jeszcze odbić się w widoczny sposób na codziennym życiu jej mieszkańców i mimo wielości imprez nie rozproszyło zimowej monotonii. Z jednym wszakże wyjątkiem. Od blisko trzech tygodni odresturowany na użytek Zrzeszenia Miłośników Sztuki budynek przy nadbrzeżu Gammel Strand ściąga tłumy. Do połowy marca w salach wystawowych eksponowane są płótna igrafiki mistrzów ze wszystkich pięciu krajów nordyckich.
Od lat 80. można było zauważyć wzrost zainteresowania sztuką nordycką. Kulminacją stały się wystawy w Nowym Jorku, Paryżu, Londynie i Düsseldorfie. Krytycy i publiczność, znużona nadmiarem sztuki modernistycznej, z jej optymistyczną propagandą ewolucyjnego postępu i kultem techniki, odkryła w płótnach malarzy nordyckich nieznany dotychczas obszar wrażliwości artystycznej. Twórcy z tego regionu, choć dotrzymywali kroku ogólnoeuropejskim kierunkom w rozwoju malarstwa, prezentowali rzucającą się w oczy odmienność. Mimo całej różnorodności prac można było wyróżnić w nich pewne wspólne cechy. Wspólnym elementem tożsamości nordyckiej był zawarty w obrazach ładunek dramatu, połączony z melancholijną zadumą. Ten stan...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta